ILFU Academy: Cursus schrijven (verhaal, prozafragment, scenario)
© Celine Simons
- Dit evenement is voorbij.
Deze schrijfcursus draait om ‘het verhaal’ als basis voor tal van uitingen (literatuur, film, series). Het doel is te laten zien dat verhalen op verschillende manieren en in verschillende vormen verteld worden. Of, om met de woorden van de Britse auteur Hilary Mantel te spreken: ‘If you have a good story idea, don’t assume it must form a prose narrative. It may work better as a play, a screenplay or a poem. Be flexible.’
Bundeling verhalen
Je werkt in deze cursus toe naar een afgeronde tekst. Deze tekst kan verschillende vormen hebben: een afgerond hoofdstuk uit een manuscript of langer prozastuk, een (kort) verhaal, een synopsis voor een film of een klein scenario voor een korte film. Er wordt toegewerkt naar een bundeling van alle ‘verhalen’.
Aanmelden
Via dit formulier kun je je vrijblijvend aanmelden voor deze cursus. Half juni nemen we contact met je op om je inschrijving te bevestigen. Uiterlijk 1 juli hoor je of de cursus voldoende inschrijvingen heeft om door te gaan.
Praktische informatie
Data: 24 september – 26 november 2019 (tien bijeenkomsten van 2,5 uur)
Tijd: 19.00 – 21.30 uur
Kosten: 450,- (incl. twee exemplaren van de bundel waarin alle eindproducten worden opgenomen)
Minimum aantal deelnemers: 8
Lesprogramma
Tijdens de lessen is er steeds een uur gereserveerd voor theorie in de vorm van een hoorcollege van Manon Uphoff en Iris van Vliet, waarin (theorie) over literatuur en film hand in hand gaan. Beeld- en tekstfragmenten kijken en lezen is een vast onderdeel van elke les; de theorie wordt ondersteund door prikkelende voorbeelden. Daarna is er ongeveer anderhalf uur voor het in groepjes en individueel werken aan het eigen werk, het stellen van vragen en het krijgen van feedback, zowel door de andere cursisten, als door de beide aanwezige docenten
DE DOCENTEN
Manon Uphoff is een gelauwerd schrijver. Ze studeerde Literatuurwetenschap en debuteerde in 1995 met de verhalenbundel Begeerte. Hierna volgden vele boeken, verhalenbundels, romans en novellen. De zoetheid van geweld is haar laatste verhalenbundel. Recent verscheen het lovend ontvangen Vallen is als vliegen (Querido). Bij De Bezige Bij kwam in 2014 het essay De blauwe muze uit. Ze is tevens scenarist en werkt samen met Iris van Vliet voor Topkapi Films aan een (speel)filmscenario getiteld ‘Een Groot Geweld’. Daarnaast verzorgt zij lezingen, trainingen en masterclasses op het gebied van schrijven en verhalen vertellen in literatuur, films en series.
Iris van Vliet rondde haar masterstudie film- en televisiewetenschappen cum laude af aan de Universiteit van Utrecht. Ze schreef haar masterscriptie over Mad Max: Fury Road en de complexiteit van dit genre en studeerde af met een onderzoek naar processen van scenario-ontwikkeling. Als freelance scripteditor voerde zij o.a. opdrachten uit voor productiehuis Topkapi Films en The Film Kitchen. Ze werkte daarnaast als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht (faculteit Media en Cultuurstudies) tot zij in 2018 haar eigen bedrijf The Story Room oprichtte. Iris begeleidt filmmakers bij het schrijfproces en ontwikkelt en doceert cursussen bij onder meer Editio.nl en het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.
Over eerdere cursussen van Manon Uphoff
‘Tijdens de bijeenkomsten besprak Manon verschillende aspecten van het literaire verhaal: personages, setting, tijd, motieven en thematiek. Ze gebruikte hiervoor fragmenten uit romans en verhalen en ze liet ons kijken naar filmfragmenten die we bespraken. Manon wist bij elk probleem en bij elke vraag voorbeelden te geven uit haar eigen schrijverschap. Elke week werkten we thuis aan ons eigen verhaal en kregen we schriftelijk feedback van een medecursist en van Manon. Na acht weken schrijven en schaven waren onze verhalen klaar die vervolgens zijn gebundeld en uitgegeven in een kleine oplage. Het was spannend en uitdagend om onder de bezielende leiding van Manon aan een verhaal te werken.’ (Marian Kleverkamp)
OVERZICHT LESSEN
Week 1 – Het verhaal (in woorden of beelden/boek en film)
Hoe en op welke manier vertellen we verhalen? Waarom zijn ze zo belangrijk en spreken ze ons zo aan? En welke vertelvormen kennen we/zijn er allemaal? In de eerste les verdiepen we ons in het verhaal als basis (voor film/series en in literatuur). Hier gaat het om storytelling (we gebruiken even het Engelse woord). Om het vertellen, schrijven, lezen en maken van verhalen over de ‘vertelgrenzen’ heen (verhalen in literatuur, films en series).
Week 2 – De arena
Waar zijn we en wat doen we hier? In welke wereld bevinden personages zich?
De arena is meer dan alleen de locatie van je verhaal. Het is het totaal van tijd, plaats en atmosfeer waarin de vertelling zich afspeelt en de personages tot hun handelen komen. Maar hoe creëer je zelf een boeiende, aansprekende en logische arena?
Week 3 – Personage(s)
Vertel me wat je doet! Laat me zien hoe je handelt! En ik zeg je wie je bent.
Gebeurtenis, handeling, personage en situatie. Hoe komt een personage tot leven op papier of op beeld? Hoe schep je geloofwaardige personages, die zo dynamisch en tastbaar zijn dat je ze niet meer vergeet? En wat kunnen we leren van onvergetelijke personages?
Week 4 – Plot & Structuur
Een ijzeren harnas of een soepele jas?
Regels, wetten en het groene gras bij de buren (‘In film kan alles’, ‘in verhalen/literatuur kan meer’ of omgekeerd)
Week 5 – Dialoog, monoloog
Niet zeggen wat je zegt en zeggen wat je niet zegt.
De kunst van de dialoog en de monoloog.
Week 6 – Details
Het detail als microkosmos.
Verhalen worden tot leven gewekt door goed gekozen details. Maar hoe kies je die?
Week 7 – Narratieve middelen
Het ‘vocabulaire’ van films, series en literatuur: verschillen en overeenkomsten. Hoe beïnvloeden ze (deze vocabulaires/talen) elkaar? Hoe versterken ze elkaar?
Week 8 – Je eigen verhaal
Feedback en herschrijven, schrappen tot het niet meer kan
Deze week lezen we elkaars werk, bespreken we dit uitgebreid, is er ruimte voor het geven en krijgen van een laatste terugkoppeling op dit werk. Aan de hand hiervan rond je je verhaal scenario of prozafragment af.
Week 9 – Over schrijven
‘Het grote hierna’
Deze les besteden we aandacht aan belangrijke vragen als: Wat zijn de valkuilen en problemen die je kunt tegenkomen bij het schrijven en als je wilt publiceren? Er is ruimte voor prangende vragen.
Week 10 – Afronding en publicatie
Van idee tot boek/bundel
De laatste bijeenkomst voorafgaand aan de bundeling van de verhalen. Er is een feestelijke afsluiting met borrel.
Deze laatste bijeenkomst vindt een aantal weken na week 9 plaats, zodat er voldoende tijd is voor eindredactie (door een uitgekozen redactiegroep) en bundeling van de in de cursus geschreven teksten/verhalen.